Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Historiek van het technisch en beroepsonderwijs 1830-1990
Authors: --- ---
ISBN: 9044113267 9789044113266 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ICO - Intercultureel onderwijs is een basisprincipe voor iedereen die van ver of dichtbij te maken heeft met onderwijs. Dit boek onderstreept dat. Meteen reikt het concrete startideeën voor ICO aan en licht het een rijke waaier aan bestaande initiatieven toe. Na een ruime situering van ICO ligt de klemtoon ligt op de praktijk, zodat het boek een aanzet is tot handelen. Dat handelen bestrijkt een enorm terrein: dansen, bewegen, zingen, getuigen, filosoferen, spelen, leren,... Deze uitgave is een neerslag van het ICO-Congres `Bouwstenen voor intercultureel onderwijs' (Antwerpen, 2003).


Book
Wat geloven zij eigenlijk : Lees- en kijkboek voor jongeren over christendom, hindoeïsme, islam en jodendom.
Authors: ---
ISBN: 9021130963 Year: 1986 Publisher: Delft Meinema


Book
Voor lichaam & geest : katholieken, lichamelijke opvoeding en sport in de 19de en 20ste eeuw
Authors: --- --- ---
ISBN: 9061866154 9789061866152 Year: 1994 Volume: 17 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de negentiende eeuw stond de Kerk eerder afwijzend tegenover alles wat met lichaamscultuur te maken had. Onder maatschappelijke druk kwam geleidelijk aan een meer positieve houding tot stand ten opzicht van lichamelijke opvoeding en sport. In 1892 werd de Belgische Katholieke Turnbond gesticht als overkoepelend orgaan van vele lokale turnkringen. Het schoolvak lichamelijke opvoeding werd jarenlang gekenmerkt door een strijd tussen het Duitse turnen en de Zweedse gymnastiek. Het duurde tot 1993 vooraleer twee lesuren lichamelijke opvoeding veralgemeend werden ingevoerd in het Katholiek onderwijs. (Bron: covertekst)

Keywords

Secondary education --- History of education and educational sciences --- Sociology of sport --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- Education physique --- Eglise catholique --- Jeux --- Katholieke Kerk --- Lichamelijke opvoeding --- Spelen --- Sport --- Sports --- Physical education and training --- Religious aspects --- Christianity. --- History. --- Aspect religieux --- Christianisme --- Histoire --- Catholic Church. --- #SMV:België --- 796 <09> --- 378.479.6 --- -Physical education and training --- -Sports --- -Academic collection --- #gsdb8 --- #GGSB: Geschiedenis --- #GGSB: Sociale bewegingen --- KADOC (x) --- #VCV monografie 2000 --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- 617.11 --- Katholiek onderwijs --- 282.05 --- 371.73 --- 796 --- P091 --- Bewegingsopvoeding: België: geschiedenis --- D071243.jpg --- Sport ; België ; geschiedenis --- Field sports --- Pastimes --- Recreations --- Recreation --- Athletics --- Games --- Outdoor life --- Athletic training --- Education, Physical --- P.E. (Physical education) --- PE (Physical education) --- Phy ed --- Phys ed --- Physical culture --- Physical training --- Sports training --- Training, Physical --- Education --- Exercise --- Gymnastics --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Geschiedenis van ... --- Faculteiten lichamelijke opleiding en sport --- History --- -Christianity --- -Catholic Church --- katholieken --- lichamelijke opvoeding --- sport en spel --- geschiedenis --- Training --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- 378.479.6 Faculteiten lichamelijke opleiding en sport --- 796 <09> Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Geschiedenis van ... --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Christianity --- Catholic Church --- Academic collection --- Religious aspects&delete& --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Geschiedenis van .. --- Church and education --- Belgium --- 20th century --- 19th century --- Bewegingsopvoeding: België: geschiedenis --- Sport ; België ; geschiedenis --- #SMV:België --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Geschiedenis van . --- Lichamelijke opvoeding. Sport en spel--Geschiedenis van --- Geschiedenis --- Sociale bewegingen --- Physical education and training - Belgium - Religious aspects - Christianity. --- Physical education and training - Belgium - History. --- Sports - Belgium - Religious aspects - Catholic Church. --- Sports - Belgium - History. --- Mouvements de jeunesse --- Etude et enseignement --- 19e-20e siecles --- Belgique --- Aspect moral


Book
Scholen voor het leven : kleine didactiek van de hoop in zeven stappen
Author:
ISBN: 9789033484858 9033484854 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren 'leren' hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als oriëntatiebaken voor kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)


Book
Het huis van de filosofie : handboek hedendaagse wijsgerige stromingen: een filosofisch werkboek voor al wie ervan houdt na te denken
Authors: ---
ISBN: 9028911189 9789028911185 Year: 1991 Publisher: Kapellen De Nederlandsche Boekhandel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is als een sleutel die voor de lezer de deur van het huis van de filosofie opent. Het helpt de lezer over de schijnbare hoge drempel ervan heen te stappen. In dat huis krijgt de lezer smaak in het (na-)denken. Het boek maakt het filosofisch denken voor de lezer bewoonbaar. Dit gebeurt niet alleen door de drieledige inhoud, maar ook door de methodische vormgeving. Zo kan het boek zowel individueel als in groep gelezen worden. Door de volstrekt originele aanpak ervaart de lezer hoe het filosoferen het denken is dat vanuit een wijd open venster naar de hedendaagse wereld kijkt.Het 'Huis van de Filosofie' is een ideale uitgave zowel voor de schoolgaande jeugd die de eeuwig jonge kracht van het menselijk denken wil exploreren, als voor wie ouder is, maar in het huis van de filosofie jong van geest wil blijven.


Multi
Tot waar de beide zeeën samenkomen : Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden
Author:
ISBN: 9789020969399 9020969390 9789020983951 Year: 2007 Publisher: Heverlee Brussel LannooCampus CANON-Cultuurcel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.

Keywords

Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication


Periodical
Caleidoscoop : leerlingenbegeleiding vandaag en morgen
Author:
ISSN: 0776474X Year: 1989 Publisher: Brussel Centrale voor Studie- en Beroepsoriëntering

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Caleidoscoop is vooral gericht op leerlingenbegeleiding en geeft informatie over leer- en andere problemen.


Book
Omgaan met multiculturaliteit en religieus pluralisme in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789033466175 9033466171 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We evolueren naar een multiculturele samenleving. De problemen die de samenleving kent, zoals bijvoorbeeld het samenleven van diverse culturen volgens gelijkwaardige standaards, komen binnen de schoolmuren versterkt tot uiting. Omgaan met multiculturaliteit vormt een toenemende uitdaging voor de secundaire school in het algemeen en voor het onderwijs in levensbeschouwelijke vakken in het bijzonder. Met dit boek willen we elementen van antwoord aanreiken op diverse vragen als: Hoe kan de school bijdragen tot wederzijds respect en begrip tussen culturen? Hoe omgaan met de spanning tussen multiculturaliteit en de eigen identiteit? Welke rol kan de school spelen in het wegwerken van vooroordelen over racisme? Hoe kan de doorstroming van allochtone jongeren naar het hoger onderwijs worden bevorderd?


Book
Dialoog en respect : de islam binnen de katholieke godsdienstlessen in het lager onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789031740703 9031740705 Year: 2015 Volume: *2 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het katholieke godsdienstonderwijs is er een groeiende aandacht voor interreligieus en interlevensbeschouwelijk leren. Leerkrachten krijgen steeds meer te maken met de religieuze verscheidenheid, in de samenleving en in de klas. Openheid, interesse voor andere levensbeschouwingen, dialoog, ontmoeting en tolerantie staan centraal. In de omgang met andere gelovigen worden overeenkomsten en verschillen duidelijk tussen het eigen geloof en dat van anderen. Het is door die vergelijking dat men het geloven en de levenswijze van andere gelovigen leert kennen en waarderen. In dit boek worden elementen aangeboden die van betekenis zijn voor de verhouding tussen christendom en islam, om zo kansen te bieden tot ontmoeting en dialoog.

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by